AIDA - pozornost, zájem, touha, akce
Publikováno: Dub 19, 2017
Chceme-li na Internetu úspěšně prezentovat své produkty či nabízené služby, musíme uživatele zaujmout natolik, že se stane naším zákazníkem. Obsah by mu měl poskytnout dostatek informací nejen před vlastním rozhodnutím o koupi, ale i pro fázi ověřování a vlastního nákupu.
Stupňové působení propagace
Reklama je účelově orientovaný proces. Vedle záměrnosti je jejím dalším základním rysem procesuálnost. Reklamní sdělení by mělo projít určitými fázemi. Nejznámějším modelem je AIDA, který byl vytvořen na konci 19. století. Jedná se o spojení počátečních písmen následujících anglických slov:
- Attention
- Interest
- Desire/Decision
- Action
Zdroj: http://www.smartinsights.com
Pozornost
V první fázi musí sdělení upoutat pozornost (attention). Nejčastěji to bývá výrazný a srozumitelný nadpis. Příjemce je třeba nejdříve upozornit či přesvědčit, že má našemu sdělení věnovat svou pozornost.
Pozornost je dvojího druhu: bezděčná a záměrná. V první fázi jde ve většině případů o vyvolání pozornosti bezděčné. Teprve poté dochází k pozornosti záměrné. Poutač pozornosti by však neměl být přehnaný.
(Viz Zdeněk Křížek, Ivan Crha, Jak psát reklamní text, 4., aktualizované a rozšířené vydání, Grada Publishing, a.s., Praha 2012, str. 96-97.)
Zájem
Druhou fází je vyvolání zájmu (interest). Čtenáře zaujme sdělení a začne se zabývat daným produktem či nabízenou službou. Začíná si klást otázky a hledá odpovědi.
Touha/Rozhodnutí
Po vyvolání zájmu následuje vytvoření touhy (desire). Je důležité, aby reklamní sdělení vzbudilo v potenciálním zákazníkovi emoce. Zároveň je však třeba vzít v úvahu, že ne všichni uvažují při nákupu emotivně, naopak dávají přednost věcným argumentům, a proto se někdy místo vyvolání touhy používá rozhodnutí (decision).
Akce
Poslední fází je action, tedy akce. Zde se z příjemce stává zákazník.
Obdobné modely reklamní komunikace
Existují další varianty modelu AIDA: např. ADAM (attention, desire, action, memory). Memory je „paměť“. Příjemce si nejen koupí nějaké zboží, ale zapamatuje si i značku. Je důležité získat stálé zákazníky. Model AIDAS přidává pátý krok nazvaný Satisfaction: uspokojení zákazníka.
Také slova jsou činy (L. Wittgenstein)
Nejprve musíme potenciálního zákazníka dostat na své webové stránky. Poté je třeba ho zaujmout a neodradit ho špatnou navigací či nekvalitním a nedůvěryhodným obsahem. Každý text je vytvářen s nějakým záměrem. Na počátku každého textu stojí přesvědčení, že to, co se stalo textem, "stojí za řeč".
„Pište své texty vtipně a originálně, třeba emocionálně, když si to bude produkt a cílová skupina vyžadovat. Ale hrajte se svými zákazníky férovou hru.“ (Zdeněk Křížek, Ivan Crha, Jak psát reklamní text, str. 98)
Slogany typu „texty, které prodávají“ jsou nadsázkou. Přesto lze z nich vytušit prastarou představu o síle a moci slova jako takového. Při psaní reklamního textu bychom měli dbát na všechny čtyři fáze, které nám nabízí model AIDA: vzbudit pozornost, zájem, touhu a vyvolat akci.
Doporučená literatura a články:
- Čmejrková, Světla, Reklama v češtině - čeština v reklamě, LEDA, Praha 2000.
- Dobiáš, Richard, „4 kroky modelu AIDA v pojetí ženy při balení muže“. Dostupné z :www.o-psani.cz/4-kroky-modelu-aida-v-pojeti-zeny-pri-baleni-muze.
- Hejl, Zdeněk, „AIDA - jak získat nové zákazníky“. Dostupné z: http://www.portiscio.net/aida-jak-ziskat-nove-zakazniky.
- Idem: „AIDA - jak udržet pozornost zákazníka“. Dostupné z: http://www.portiscio.net/aida-jak-udrzet-pozornost-navstevnika.
- Idem, „AIDA – vyvolání požadované akce návštěvníka“. Dostupné z:http://www.portiscio.net/aida-vyvolani-pozadovane-akce-navstevnika.
- Horňáková, Michaela, Copywriting. Praktický průvodce tvorbou textů, které prodávají, Computer Press, a.s. Brno 2011, s. 36-37.
- Janouch, Viktor, Internetový marketing. Prosaďte se na webu a sociálních sítích, Computer Press, Brno 2010, s. 110-111.
- Křížek, Zdeněk - Crha, Ivan, Jak psát reklamní text, 4., aktualizované a rozšířené vydání, Grada Publishing, a.s., Praha 2012.
- Pravdová, Markéta, „K povaze reklamního diskurzu“, Naše řeč 85 (2002), s. 177-189.