Google Analytics 4 plně nahradí předchozí verzi
Publikováno: Kvě 17, 2022
Jaké jsou rozdíly mezi novou a starou verzí a proč je důležité je znát? Google Analytics je v současnosti nejpopulárnější nástroj pro analýzu návštěvnosti na webu, který na celém světě využívá více než 28 milionů webových stránek. I když je jejich nejnovější verze venku již nějaký pátek, některé weby stále pracují se starou variantou. Ta však během příštího roku přestane fungovat. A protože štěstí přeje připraveným, vyplatí se přejít na Google Analytics 4 co nejdříve.
Čtvrtá verze služby Google Analytics (GA4) vyšla již v říjnu roku 2020. Pokud jste tedy tuto službu začali používat až po tomto datu, dost možná již nejnovější variantu používáte. Weby, které implementovaly Analytics před tímto datem, však patrně stále využívají starší verzi – Google Universal Analytics (UA).
Tím se však nejen ochuzují o spoustu užitečných informací a funkcí, ale zároveň riskují velmi nepříjemné komplikace. V červenci příštího roku totiž GUA přestane fungovat. Pokud i vy stále využíváte starý typ Google Analytics, věnujte pozornost následujícím řádkům. Podíváme se totiž nejen na rozdíly v jednotlivých verzích, ale i na to, jak pohodlně z UA na GA4 přejít.
Tip: Pokud si nejste jisti tím, jakou verzi Analytics zrovna používáte, zkontrolujete své tracking ID. Pokud začíná na „UA“, používáte starou verzi. Jestliže ale máte na začátku „G“, máte již Google Analytics 4.
Jaké jsou 4 hlavní výhody Google Analytics 4?
Loučení se starými dobrými Universal Analytics bude pro někoho možná dosti náročné. Nová verze však nabízí celou řadu vylepšení, které ocení každý. My jsme si pro vás vybrali ty čtyři hlavní.
- Lepší identifikace uživatelů – Nové Analytics se snaží každého účastníka identifikovat podle více různých klíčů než ty staré. To znamená, že jsou schopné lépe rozeznat, když například dvě návštěvy z různých zařízení provede ten samý člověk. Díky tomu přiřadí všechna data k této jedné osobě a nebudou ji mylně pokládat za dva různé návštěvníky.
- Úspornější záznamy – Zatímco v UA se odesílá každá událost (návštěva, kliknutí na tlačítko, nákup apod.) samostatně, GA4 používá trochu jiný model. Po každé akci vyčká ještě několik sekund, a pokud během nich udělá uživatel něco dalšího, odešlou se tato data najednou.
- Monitoring mobilních i webových uživatelů v jednom – První beta verze Google Analytics 4 byla vydána pod názvem App + Web. To kvůli tomu, že GA4 spojuje sledování dat z mobilního i desktopového vyhledávání do jednoho. U Universal Analytics k tomu byla potřeba samostatná aplikace Firebase.
- Chytrá upozornění a predikce – Díky velmi efektivnímu strojovému učení vás GA4 dokáže upozorňovat na různé trendy (například zvýšení prodeje určitého produktu nebo návštěvnosti nějaké stránky) ještě předtím, než byste si jich dokázali všimnout sami. Díky tomu se jim můžete mnohem rychleji přizpůsobovat. GA4 vám zároveň dokáže vytvořit modely odhadovaného zisku z určité skupiny návštěvníků za určitý čas.
Jak přejít z GUA na GA4?
Universal Analytics přestane sbírat nová data 1. července 2023, respektive 1. října 2023 v případě platících GA360 klientů. To znamená, že máte teoreticky na přechod ještě poměrně dost času. Vzhledem k tomu, že se ale GA4 a UA v dosti věcech liší, je lepší začít se s novou verzí učit pracovat co nejdříve, než být pak zaskočen.
Dobrá zpráva je, že GA4 můžete používat paralelně se současnými UA. Návod pro transformaci cílů a konverzí, publik nebo měření elektronického obchodu pak najdete v oficiální nápovědě Google. Díky tomu pro vás bude přechod z jedné verze na druhou pohodový a úspěšný.
Potřebujete s optimalizací nebo analýzou vašeho webu pomoct? Nebojte se obrátit na nás. V BlueSystemu máme více jak 20leté zkušenosti. Rádi se na váš projekt podíváme a s čímkoliv, co se týká vývoje webových stránek nebo digitálního marketingu, poradíme nejlépe, jak umíme.