Jak recyklovat články, aby nikdy nezapadly v zapomnění
Publikováno: Lis 14, 2022
Psaní a sdílení zajímavých textů na svém webu či sociálních sítích je velmi efektivním nástrojem obsahového marketingu. Nejenže vám přímo pomáhá nalákat nové zákazníky, ale zároveň zvyšuje vaši SEO úroveň. Jenže každý příspěvek může žít jen určitou dobu. Díky recyklaci obsahu však můžete oslovit nové uživatele a ušetřit čas i peníze.
Zhruba 53 % marketingových specialistů považuje psaný obsah za hlavní prioritu ve své reklamní strategii. Není se čemu divit. Pravidelné přidávání článků na svůj blog vám může přinést nové zákazníky, kteří vaši značku ani neznají, pomáhá zlepšovat vztahy s těmi současnými a navíc zvyšuje vaši pozici ve webových vyhledávačích. Jenže největší úspěch většinou sklízejí nové příspěvky s relevantními daty. Tak co s těmi starými?
Recyklace obsahu – cesta k úspěchu
Z některých příspěvků se stanou evergreeny a lidé k vám skrz ně možná budou chodit i roky po jejich přidání. Když například vydáte článek o pěstování rajčat, bude nejspíš stejný návod platit i po deseti letech. Pokud ale napíšete článek o tom, jak v roce 2022 získat reklamní náskok před konkurencí, bude text prakticky zastaralý už o rok později.
Recyklace obsahu spočívá v sebrání starších textů a jejich transformaci v něco relevantnějšího a nového při zachování původní podstaty. Co z toho budete mít? Ušetříte si čas, který byste strávili hledáním nových témat, oslovíte nové publikum a navíc vás za to ocení i webové vyhledávače.
Jaké texty byste měli recyklovat?
Než se ale vrhneme na konkrétní způsoby znovupoužití starých příspěvků, pojďme si říct, co se vlastně vůbec recyklovat vyplatí. Zkuste se podívat na data. Projeďte si úspěšnost (měřenou zejména podle počtu zobrazení) již vydaných článků a roztřiďte je do třech kategorií:
- Články, které si vedou dlouhodobě dobře (mají v poměru s ostatními vysoký počet zobrazení) a stále generují nové návštěvy – Není důvod k recyklaci, protože pořád fungují
- Texty, jež žádný úspěch nikdy nezaznamenaly a v porovnání s ostatními přivedly jen velmi málo čtenářů – Ani zde nemá znovuvyužití příliš velký význam. Téma nejspíš není moc relevantní, nebo proti němu existuje příliš velká konkurence
- Takové příspěvky, které přivádí v porovnání s ostatními středně návštěv, nebo ty, jež měly velký úspěch, ale dnes už příliš nových zobrazení negenerují – Toto je konečně ta skupina, pro kterou skýtá recyklace obrovský potenciál
Tip: Je důležité porovnávat úspěšnost příspěvků přidaných ve stejném období. Pokud vám například roste celkový počet zobrazení díky zisku nových fanoušků na sociálních sítích, je logické, že starší články budou v porovnání s novými „méně úspěšné“.
Jak recyklovat obsah?
Máte vybrané příspěvky pro recyklaci? Nyní je čas podívat se na to, co s nimi vlastně můžeme provést, abychom jim vdechli nový život.
Udělejte z něj podcast
Podcasty jsou stále oblíbenější formou obsahu. Například ve Spojených státech si nějaký podcast poslechne alespoň jednou týdně téměř čtvrtina populace. A vám k jejich tvorbě postačí mikrofon a tiché místo.
Do audio podoby můžete převést téměř jakékoliv články (staré i novější). Nejenže tak jednoduše získáte více obsahu, ale podcasty zároveň lze zveřejňovat na nových kanálech, například YouTube, Spotify či Apple podcastech. Díky tomu můžete snadno získat nové fanoušky.
Úprava na aktuální dobu
Termín recyklace znamená, že z něčeho starého vytvoříme něco nového. Nejjednodušší formou, jak to udělat u článků, je prostě je aktualizovat. Téměř všechny obory se dnes mění neuvěřitelnou rychlostí – to co platilo před měsícem, dnes už nemusí být pravda. Vezměte staré články, které byly dříve úspěšné, a vytvořte je znovu, akorát s aktualizovanými údaji. Zastaralé články, jež už žádné návštěvy nepřivádějí, můžete smazat, abyste se zbavili zbytečných stránek na webu.
Vytvořte rozcestník
Máte napsáno několik textů na různá témata, která se ale pojí k jedné kategorii? Vytvořte jeden souhrnný článek, v němž každý předmět částečně uvedete a následně odkážete na podrobnější texty.
Ukažme si to třeba na příkladu hobby obchodu. Na blogu již máte články jako „Průvodce bazénovou chemií“, „Jak vybrat bazén“ nebo „Druhy bazénových filtrací“. Teď už jen stačí vytvořit text typu „Kompletní průvodce výběrem a údržby bazénu“ a na všechny zmíněné články v něm odkázat.
Infografiky a videa
Dalším atraktivním a jednoduchým způsobem recyklace starých článků je jejich transformace na zajímavé video. Audiovizuální obsah je jedním z nejoblíbenějších forem obsahu, protože jej lidský mozek zpracovává mnohem rychleji než psaný text a zároveň ho stále mnoho lidí preferuje před čtením. Jeho tvorba však může být časově i finančně náročná.
O něco snazší je tvorba infografiky – jednoduché grafiky se zajímavými informacemi. Tu si můžete se základní zkušeností Photoshopu či jiného programu udělat sami, nebo si k tomuto úkolu najmout zkušeného grafika. Infografiku pak můžete sdílet třeba na sociálních sítích a opět u ní vložit odkaz na původní článek, z něhož vycházejí uvedené informace.
Poskládejte FAQ
Sekce s odpověďmi na často kladené otázky dokáží vám i vašim návštěvníkům ušetřit spoustu času. Když si totiž něčím nejsou jistí, místo toho, aby hned bombardovali zákaznickou podporu, mohou přijít sem a dost možná najdou řešení zde. Snažte se analyzovat dotazy od zákazníků a poskládejte z nich celé FAQ. Na odpovědi můžete použít poznatky ze starých článků, případně na ně rovnou odkázat.
Online marketing je velmi efektivní nástroj, zároveň ale může být oříšek v něm uspět. Pokud nechcete ponechat nic náhodě, může vám pomoct zkušená digitální agentura. Náš tým si v tomto prostředí dokáže poradit s čímkoliv – ať už je to správa sociálních sítí, web na míru nebo tvorba loga. Nebojte se na nás obrátit s čímkoliv co, se online marketingu týče. Rádi podpoříme i váš projekt.