Komunikační maximy - Pravidla smysluplné komunikace
Publikováno: Kvě 24, 2017
Úspěšnost naší komunikace závisí na tom, nakolik dokážeme efektivně předat informace, na kterých nám záleží. V této souvislosti se mluví o tzv. principu kooperace. Akt komunikace závisí na oboustranném očekávání spolupráce mezi mluvčím a posluchačem, na jejich snaze o vzájemné pochopení myšlenek a záměrů. Tato spolupráce je základním předpokladem racionální a smysluplné komunikace.
Kooperační princip:
Tvůj příspěvek k rozhovoru má být takový, jak to v daném bodě (okamžiku) vyžaduje přijatý (zřejmý) účel nebo zaměření rozhovoru, jehož se účastníš.“ (Hirschová, Milada, Pragmatika v češtině, s. 192.)
Konverzační maximy
Britsko-americký filosof Paul Grice (1913-1988) je autorem čtyř konverzačních maxim (pokynů, příkazů). V roce 1975 je sepsal a pojmenoval ve své stati Logic and Conversation. Paul Grice je průkopníkem teorie komunikace, která nestaví na kódu, ale na intenci a inferencích. Primární není konvenční význam slov a gramatika (kód), ale mluvčí a jeho záměr.
1. Maxima kvality se vztahuje k pravdivosti sdělovaných tvrzení: Říkej pravdu, tj. neklam ani nemluv o věcech nepodložených.
a) Neříkej nic, o čem si myslíš, že to není pravda.
b) Neříkej nic, pro co nemáš dostatek důkazů.
"Očekávám, že tvé příspěvky budou upřímné a ne falešné. Jestliže mi budeš pomáhat s přípravou koláče a budu potřebovat cukr, neočekávám, že mi místo něj podáš sůl (...)" (Grice, P., Studies in the Way of Words, s. 28).
2. Maxima kvantity zahrnuje požadavek přiměřeného množství potřebné informace:
a) Tvůj příspěvek k rozhovoru má být natolik informativní, jak je nutný pro daný rozhovor.
b) Neposkytuj víc informací, než je vyžadováno.
„Jestliže mi pomáháš s opravou automobilu, očekávám, že tvá pomoc bude přesně taková, jaká je třeba. Například, potřebuji-li v určité chvíli čtyři šrouby, očekávám, že mi podáš čtyři šrouby a ne dva nebo šest“ (Grice, P., Studies in the Way of Words, s. 28).
3. Maxima relevance: Buď relevantní (= Mluv k věci, tj. ne zbytečně kolem).
4. Maxima způsobu: Mluv jasně a správně, tj. jednoznačně a spořádaně, vyhni se víceznačným formulacím a mnohomluvnosti.
Často se zdůrazňuje, že obsahový marketing není zaměřen především na prodej, ale na komunikaci se stávajícími a potenciálními zákazníky a budování vztahu s nimi. Jedná se tedy o formu nenuceného marketingu. Výše uvedené maximy by nás měly přimět k tomu, abychom se zamysleli nad tím, co svým klientům či čtenářům sdělujeme: Je naše sdělení pravdivé, informativní, relevantní, jednoznačné a uspořádané?
Použitá literatura:
- Grice, Paul, „Logic and Conversation“, in: Syntax and Semantics 3 (red. P. Cole a J. L. Morgan), Academic Press, New York 1975, s. 41-58.
- Idem, Studies in the Way of Words, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1995.
- Hirschová, Milada, Pragmatika v češtině, Univerzita Karlova v Praze, 2. vyd., v Karolinu 1. vyd., doplněné, Nakladatelství Karolinum, Praha 2013.
- Kraus, Jiří: Jazyk v proměnách komunikačních médií, Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, Praha 2008.
- Saicová Římalová, Lucie, Pragmatika. Studijní příručka, Nakladatelství Karolinum, Praha 2014.
- Sgall, Petr, Panevová, Jarmila, Jak psát a jak nepsat česky, 2. vyd., Nakladatelství Karolinum, Praha 2014.