Malé ohlédnutí za aktualizací nazvanou Google Panda
Publikováno: Bře 9, 2022
Před 11 lety Google oznámil aktualizaci algoritmu, která měla významný a dlouhodobý dopad na SEO. Aktualizace Google Panda byla oficiálně spuštěna 23. února 2011, ale dozvěděli jsme se o ni 24. února 2011. Jejím cílem bylo zkvalitnění výsledků vyhledávání. Vzhledem k jejímu zacílení na tzv. „obsahové farmy", nazval Danny Sullivan tento algoritmus „Farmer Update“. Ve svém článku „Google Forecloses On Content Farms With "Panda" Algorithm Update“ z 24. února 2011 píše, že ovlivní 12 % (přesně 11,8 %) výsledků vyhledávání ve Spojených státech.
Dne 12. srpna 2011 zavedl Google Pandu pro další jazyky, včetně češtiny. Amit Singhal z Googlu tehdy v článku „‚Panda‘ - algoritmus pro zkvalitnění výsledků nyní i v českém vyhledávání" na blogu Google napsal: „Spokojenost uživatelů je pro nás na prvním místě, proto budeme i nadále pracovat na tom, aby uživatelé při vyhledávání dostávali co nejlepší odpovědi na své dotazy."
Poslední potvrzený update proběhl v červenci 2015. Součástí hlavního algoritmu se algoritmus Panda stal v lednu 2016. Společnost Google nikdy nepotvrdila přesné datum, kdy k tomu došlo. Se stoprocentní jistotou víme jen to, že se tak stalo někdy po poslední potvrzené aktualizaci Pandy od Googlu (4.2; 17. července 2015).
Penalizuje Panda duplicitní obsah?
Nejrozšířenějším mýtem o Pandě je, že trestá za duplicitní obsah. John Mueller z Googlu v říjnu 2015 na Twitteru řekl, že duplicitní obsah s Pandou nesouvisí. To, co Panda hledá, jsou unikátní informace, které jsou pro uživatele hodnotné. Hledí pouze na obsah, a ne na to, zda používáte nadpis H1 nebo jak rychle se vaše stránka načte uživatelům.
Pandě hodnotí celkovou kvalitu celého webu. Gary Illyes z Googlu řekl v roce 2016 v rozhovoru pro Search Engine Land:
„(...) o Pandě neuvažujeme jako o penalizaci, ale jako o algoritmu aplikovaném na weby (...) nebo na weby jako celek." John Mueller také upozornil, že Panda posuzuje kvalitu webu včetně jeho informační architektury.
Co je důležité vědět o algoritmu Panda?
- Dokáže rozpoznat obsah, který je povrchní, špatně napsaný nebo je zkopírovaný z jiných webových stránek.
- Špatně napsaný obsah může zhoršit vaše umístění ve vyhledávání.
- Odstranění nekvalitních stránek z části webu může pomoci kvalitním stránkám k lepšímu umístění.
- Vylepšení obsahu (aby byl „užitečný") může přispět k lepšímu umístění.
Obsahový marketing
Danny Goodwin ve svém článku „Lookback: Google launched the Panda algorithm update 11 years ago", z něhož čerpáme většinu zde uveřejněných informací, říká, že pojem „obsahový marketing" před Pandou vlastně neexistoval. Stačí se podívat do Google Trends (viz obrázek níže) a zjistíte, kdy o tento termín začal být zájem. Samotný termín sice pochází z roku 1996, ale obsahový marketing jako samostatná disciplína se zrodil až v důsledku Pandy.
Zdroj obrázku: Danna Goodwin, „Lookback: Google launched the Panda algorithm update 11 years ago".