Meta description - Jeho funkce a účel
Publikováno: Čer 19, 2017
„Ještě před samotnou koupí knihy si lidé chtějí udělat základní představu o tom, jakou četbou stráví několik hodin. Podívají se na stručný obsah, předmluvu, nebo dokonce na prolog, aby získali představu, zda se jim vybraná kniha bude líbit, nebo ne. Úryvky ve výsledcích vyhledávání mají hodně podobnou funkci. Pomáhají nám rozhodnout se, zda má smysl věnovat svůj čas čtení stránky, k níž úryvek náleží.“ („Official Google Webmaster Central Blog: Better Snippets for your Users“, 2. 6. 2017.)
Meta description je HTML tag, který se může zobrazit na stránce s výsledky vyhledávání v úryvku (snippetu) pod titulkem. Řecká předpona a předložka meta poukazuje k tomu, co je „za“ něčím.
Pokud se Google domnívá, že popis stránky ve značce meta poskytne uživatelům lepší popis, než jaký by bylo možné získat pouze z obsahu na stránce, může tento popis zobrazit v úryvku ve výsledcích vyhledávání (viz Nápověda Search Console: Kontrola názvů a úryvků stránek).
Seznam ve své Nápovědě říká:
„Popisek (úryvek, snippet) je odvozený z obsahu zaindexovaného textu. Vzniká automaticky a pro různé vyhledávané dotazy se liší. Pokud se vyhledávaný dotaz na stránce nevyskytuje, nebo je příliš krátký, je potřebný text doplněn z popisku katalogového zápisu firem (pokud existuje). Z naší strany není možné jakkoliv popisky měnit či ovlivňovat. Zobrazený popisek může ovlivnit pouze tvůrce stránky změnou textu na stránce a ve firemním zápisu.“
Doporučení pro tvorbu meta description:
- Text popisku (tzv. snippetu) by neměl přesáhnout 155 znaků. Koncem roku 2017 Google prodloužil popisky stránek na 230 znaků. V poslední době jsou však tyto popisky čím dál více tvořeny dynamicky na základě vyhledávacího dotazu obsahu nalezeného v metapopise (meta description) i obsahu viditelného na stránce. Pokud Google usoudí, že by měl být popisek delší, pravděpodobně si ho vytvoří sám.
- Každá stránka by měla mít svůj jedinečný popisný text. „Ačkoliv nemůžete určovat, kde a kdy bude zobrazen popisný text z prvku , měli byste i přesto dbát na to, aby byl – stejně jako název stránky – zajímavý, bohatý na klíčová slova a pochopitelně unikátní pro každou samostatnou stránku vašeho webu.“ (Jennifer Grappone, Gradiva Couzin, SEO - Search Engine Optimization, Zoner Press, Brno, 2007, s. 66.)
- I když obsah meta description nemá vliv na umístění stránky ve výsledcích vyhledávání Googlu, může podstatnou měrou přispět ke zvýšení návštěvnosti. „Metaznačky Description nejsou přímo využívány vyhledávacími enginy pro určení ranku. To znamená, že pro webmastery bude nejlepší, když je budou psát jako reklamy, které mají přilákat kliknutí, nikoliv pro enginy, aby pomohly při určování ranku.“ (Danny Dover, Erik Dafforn, SEO – Optimalizace pro vyhledávače profesionálně, Zoner Press, Brno 2012, s. 145.)
„Nepřemýšlejme o meta description jako o hodnoticím faktoru, ale uvažujme o něm jako o konverzním faktoru.“ (Sean Work)
Proč je dobré využívat tzv. metapopis?
1. Dáte lidem správné informace. Bude-li váš popisek relevantní a poutavý, zájemce pozná, že mu vaše webová stránka poskytne informaci, kterou hledá.
2. Zvýšíte míru prokliku (CTR) z organického vyhledávání. Kvalitní popis může výrazně přispět ke zvýšení a zlepšení vašeho provozu z vyhledávání.
3. Získáte více návštěvníků se sociálních sítí.
(Viz Barbora Boskova, „All you need to know about meta descriptions (complex guide)“.)
„Dobrý metapopis (meta description) je jako krátká upoutávka, která přesně popisuje obsah dané stránky. Je jako doporučení, které přesvědčí uživatele, že na této stránce naleznou to, co právě hledají.“ (Official Google Webmaster Central Blog: Better Snippets for your Users“, 2. 6. 2017.)
Doporučené články:
- Barbora Boskova, „All you need to know about meta descriptions (complex guide)"
- Bridget Deutz, „Meta Descriptions: The What, Why and How“
- Petr Michl, „Google oficiálně prodlužuje délku popisků stránek ve výsledcích vyhledávání“
- Moz, „Meta Description"
- Ramesh Ranjan, „How to Write an Effective Meta Description (Yes, They Still Matter)“
- Sean Work, „Meta Description Magic: Think Less about SEO & More about Click-Throughs“
- Tomáš Procházka, „Co by měl obsahovat tag meta description“ (Tento článek byl naposledy aktualizován 16. 11. 2016 Josefem Řezníčkem.)