Obrácená pyramida a psaní pro web
Publikováno: Bře 8, 2021
„Co je dobré pro lidi, je dobré i pro vyhledávače,“ řekla Alli Berry, MBA, vedoucí SEO oddělení ve společnosti The Motley Fool, na konferenci SMX Create (duben 2021). SMX (Search Marketing Expo) je virtuální konference, kterou zajišťuje informační portál Search Engine Land. Jejím cílem je vzdělávat a podporovat ty, kteří se zabývají marketingem ve vyhledávačích.
Tvorba obsahu pro účely SEO je často spojována s články, které jsou přeplněné klíčovými slovy a jejichž přínos je pro čtenáře mizivý. Google však tlačí marketéry k optimalizaci pro lidi a ne pro algoritmy, a tak výše popsaný druh obsahu rychle ztrácí viditelnost ve výsledcích vyhledávání. Současným standardem je kvalitní obsah, který účinně a efektivně řeší potřeby uživatele.
Uspořádejte svůj obsah tak, aby uživatelé našli přesně ty informace, které hledají. K tomu nejlépe slouží princip obrácené pyramidy. Tento způsob výstavby textu patří k základním technikám novinářského řemesla: co je důležité a nové, musí být řečeno hned na začátku. Berry upozorňuje: „Nikdo to nedělá lépe než novináři. (...) Jejich systém pro psaní obsahu je v souladu s tím, co vyhledávače hledají." (Zdroj: George Nguyen, „4 elements that help create compelling SEO content".)
Zpravodajský text se řídí zásadou, že:
- nejdůležitější informace jsou na začátku;
- méně důležité následují po nich;
- kontext (tzv. background) je na konci. (Zdroj: Vojtěch Bednář, Internetová publicistika, Grada, Praha 2011, s. 108.)
Na začátek obsahu vložte nejdůležitější informaci, aby se čtenář dostal k hlavnímu tématu bez ohledu na to, kolik toho přečte.
Tento sestupný model jde k podstatě věci a je vhodný pro všechny typy čtenářů. Dokonce i ti, kdo mají čas pouze na jeden odstavec, dostanou odpověď na otázky kdo, co, kdy a kde.
Pomocí „obrácené pyramidy“:
- Zlepšíte porozumění textu: Uživatelé si rychle vytvoří mentální model a obecné pochopení daného článku, což usnadní porozumění dalším údajům.
- Snížíte úsilí na interakci, která vede k vytčenému cíli: Uživatelé pochopí hlavní téma, aniž by museli strávit spoustu času čtením.
- Podpoříte scrollování: Tento způsob výstavby textu podporuje scrollování tím, že zaujme čtenáře hlavním tématem a přivede je k podrobnějším údajům.
- Logicky strukturujete obsah: Začínáte s obecnějšími informacemi a správným strukturováním obsahu umožňujete čtenáři, aby se snadno dostal k dalšímu textu.
- Vycházíte vstříc čtenářům, kteří text jen prolétnou: Čtenář přestane číst v jakémkoli místě na stránce a opustí ji, a přesto se dozví vše potřebné.
(Zdroj: Amy Schade, „Inverted Pyramid: Writing for Comprehension“.)
Jaké další prvky vám pomohou vytvořit přesvědčivý obsah?
- Věnujte pozornost kritériím E-A-T (Odbornost - Autorita - Důvěryhodnost).
- Přinášejte odpovědi na otázky, které zajímají vaše publikum.
- Tvořte takový obsah, na který budou jiní odkazovat.