Od května začne platit nařízení New Deal for Comsumers. Co to znamená pro obchodníky i zákazníky?
Publikováno: Dub 6, 2022
Od začátku letošního roku platí pro provozovatele webových stránek nové povinnosti při využívání souborů cookies. Od 28. května navíc začnou po celé Evropské unii platit nová pravidla v rámci iniciativy New Deal for Comsumers týkající se hlavně internetových obchodů. Co všechno se změní?
Orgány Evropské unie dlouhodobě bojují za co nejférovější podmínky pro běžné uživatele v online prostředí. V listopadu 2018 proto předložila Evropská komise návrh s názvem New Deal for Comsumers (NDC), jehož cílem je zejména zlepšení podmínek pro zákazníky na e-shopech. Ten musely členské státy do svých zákonů implementovat již v loňském listopadu. Zlom pro prodejce však přijde až 28. května, od kdy by měla být nová pravidla vymáhána. Pojďme se podívat na ta nejdůležitější z nich.
Změna v řazení produktů
Spousta e-shopů používá při řazení svého zboží kritérium „Doporučené“ nebo „Dle oblíbenosti“. To však může být značně zavádějící, protože zákazník neví, co si pod těmito pojmy představit. Evropská unie se proto rozhodla proti tomuto nejasnému určení zakročit.
Internetové obchody (případně porovnávače cen) tak od 28. května budou muset uvádět konkrétní způsob, kterým své nabídky řadí. V případě e-shopů nebo srovnávačů, které nabízejí zboží třetích stran, budou muset být jasně označené nabídky, jejichž vyšší pozice je podmíněna biddingem – aukcí o dané místo.
Férové ceny a slevy
Uvádění slevy z ceny, za kterou daný produkt ve skutečnosti nikdy nebyl nabízen, není u e-shopů bohužel nic vzácného. NDC by tomu však mohla udělat konec. Internetové obchody nově budou muset vypočítávat slevy z nejnižší ceny, za kterou byl produkt reálně nabízen během posledních 30 dní.
Původní cena bude muset být u navíc u každého zlevněného zboží jasně uvedena. Výjimku z tohoto pravidla budou mít pouze takové výrobky, které podléhají rychlé zkáze, tedy zejména potraviny.
Některé obchody pak k cenění svých výrobků používají algoritmy, které se řídí chováním zákazníků – při větším zájmu se cena zvyšuje, při menším snižuje. Pokud tuto techniku e-shop používá, bude o tom muset zákazníky informovat.
Reálné recenze
Pozitivní recenze u e-shopů zvyšují kredibilitu v očích zákazníků. Ti se díky nim mohou lépe rozhodnout, zda u daného obchodníka nakoupí, nebo ne. Podle Big Commerce čte online recenze při výběru zboží či obchodu až 92 % zákazníků a až 88 % z nich jim věří stejně jako osobním doporučením.
Podle Evropské unie však někdy docházelo k nekalým praktikám, kdy obchodníci záměrně mazali negativní recenze, nebo rovnou tvořili falešná pozitivní hodnocení. I tomu by měl však NDC udělat přítrž. Nově budou muset e-shopy, které se rozhodnou recenze zveřejňovat, zobrazovat všechna hodnocení včetně těch negativních a dokládat jejich původ.
Jaké budou sankce?
Na NDC byste se raději měli připravit co nejdříve. Evropská unie totiž avizovala, že by za porušená nových pravidel mohla obchodníkům hrozit pokuta ve výši až 4 % ročního obratu společnosti. Rozhodně tedy vezměte výše zmíněné změny na zřetel a dejte si pozor, abyste NDC neporušovali.
S jakýmikoliv úpravami webu či obchodu tak, aby byl v souladu s veškerými nařízeními, vám rádi pomůžeme – stejně tak jako s čímkoliv jiným, co se e-shopů a online marketingu týče. V případě potřeby, nebo jen prostých dotazů se na nás neváhejte obrátit.