PPC vs. SEO – kdy se vyplatí investovat do čeho?
Publikováno: Říj 17, 2022
SEO i PPC jsou zkratky pro velmi silné marketingové nástroje, které jsou v dnešním světě nepostradatelné pro kohokoliv, kdo chce prorazit na internetu. Oba mají za cíl přilákat nové zákazníky (zejména přes webové vyhledávače), ale každý z nich to dělá trochu jiným způsobem.
Zatímco SEO (search engine optimization) je proces přizpůsobování webu tak, aby se co nejvíce líbil vyhledávačům, a ty vám tak přihrávaly nové zákazníky „zdarma“, u PPC (pay-per-click) reklam za svou pozici prostě platíte.
Je SEO opravdu zdarma?
Jenže abyste uspěli v organickém vyhledávání, musíte i do SEO nejprve investovat. Webové vyhledávače používají k řazení výsledků spoustu metrik a vzhledem k současné konkurenci dostat se na přední stránku Googlu nebo Seznamu není úplně jednoduché.
SEO se skládá z tvorby obsahu na web, používání správných klíčových slov, optimalizace rychlosti, zpětných odkazů a mnoha dalšího. Kdy je tedy lepší investovat do optimalizace pro webové vyhledávače, a kdy se vyplatí rovnou sáhnout po PPC reklamě?
Výhody a nevýhody SEO
Každý web by se měl snažit o co nejlepší umístění ve webových vyhledávačích. V závislosti na daném oboru nebo finančních i časových možností to ale může být oříšek. Kvalitní SEO vám rozhodně přinese ovoce. Jenže si na něj budete muset počkat.
Výhody SEO
- SEO je dlouhodobá investice – Dobrou pozici ve vyhledávačích si musíte nejprve vybudovat. Když ji ale získáte, není tak náročné si ji udržet, a v dlouhodobém horizontu získat obrovské množství nových organických zákazníků.
- Neplatíte za každého návštěvníka – Když už u vyhledávačů nějakou tu autoritu máte, můžete slavit. Zatímco u PPC musíte z každého návštěvníka platit (často nemalé peníze), ti z organického vyhledávání vás nestojí zhola nic.
- Dává smysl – Optimalizace webu není jen tak uměle vytvořená kategorie marketingu. SEO se skládá z částí, z nichž každá má i nějaký další význam. Tvorbou obsahu například zároveň zvyšujete povědomí o své značce, díky zpětným odkazům k vám připutují i návštěvníci z jiných zdrojů a optimalizace rychlosti nezlepšuje pouze váš SEO ranking, ale i uživatelský dojem.
Nevýhody SEO
- Konkurence je velká – V některých oborech může být téměř nemožné umístit se na prvním místě ve vyhledávání. Proto budete potřebovat kvalitní průzkum trhu a funkční SEO strategii.
- Požadavky se mění – Algoritmy, zejména ty Googlu, zažívají změny téměř každý rok. Konkrétní požadavky, podle kterých Google výsledky řadí, navíc nejsou ani veřejně dostupné. Proto je občas těžké vědět, co zrovna funguje, a co ne.
Shrnutí: Vzhledem ke všemu, co jsme si popsali výše, je jasné, že se SEO vyplatí zejména zpravodajským serverům nebo jiným webům, které pravidelně tvoří obsah. Ten je totiž sám o sobě nástrojem SEO, tudíž si web částečně vylepšuje své postavení sám od sebe.
Jak jsme ale psali již výše, každý web by se měl přirozeně snažit o vysokou úroveň SEO. Stále více e-shopů tak sahá například k tvorbě vlastního blogu nebo jiným formám obsahového marketingu. Čím dříve začnete, tím dříve se totiž budete moct z nových organických zákazníků těšit.
Výhody a nevýhody PPC
Prozradili jsme si něco o SEO marketingu. Nyní je čas si proklepnout plusy a mínusy PPC reklam.
Výhody PPC
- Můžete začít z ničeho – Pro tvorbu PPC reklam nemusíte mít vybudovanou perfektní stránku s tunami obsahu. Spustit PPC kampaň můžete klidně hned ze začátku svého podnikání a přesto lze dosáhnout skvělých výsledků.
- Rychlejší výsledky – Když vytvoříte PPC reklamu, mohou ji uživatelé vidět, a potažmo na ni kliknout, třeba už během několika hodin.
- Zobrazují se navrchu – Ve webových vyhledávačích mají PPC reklamy prioritu. Proto se zobrazují úplně na vrchu stránky, nad organickými weby. Tím se zvyšuje šance, že na daný výsledek uživatel klikne.
Nevýhody PPC
- PPC reklamy jsou drahé – Ceny za jeden proklik u PPC reklam se liší v závislosti na platformě, zaměření i klíčových slovech, při kterých se výsledek zobrazuje. V méně populárních odvětvích může stát jediný klik pár korun, v těch vysoce konkurenčních (zejména pojišťovnictví nebo financích) však za jediný proklik zaplatíte třeba i stovky korun.
- Snadno peníze – Protože u PPC platíte za každou návštěvu, potřebujete přilákat jen relevantní zákazníky, u kterých je opravdu šance, že nakoupí. Při špatném nastavení se ale mohou vaše reklamy zobrazovat náhodným lidem, a vy tak za reklamy zaplatíte úplně zbytečně.
- Záleží na maličkostech – U PPC reklam máte k dispozici jen omezené množství slov a prostoru. Proto je velmi náročné vytvořit úspěšnou PPC kampaň svépomocí bez zkušenosti z online marketingu.
Shrnutí: PPC reklamy jsou skvělé pro kohokoliv, kdo potřebuje na svůj web přilákat relevantní zákazníky, a to co nejdřív. Zároveň jsou vhodnější spíše pro e-shopy, které mají vyšší průměrnou hodnotu návštěvníka, protože za každý proklik něco zaplatí. Pro weby, které žijí pouze z reklamy, většinou PPC ta vhodná cesta není.
Kvalitní PPC kampaň vám sice může získat nové zákazníky a zvýšit prodeje, ta špatná vám ale naopak dokáže spoustu peněz propálit. Pokud si nejste jistí, který nástroj, je vhodný pro vás, nebojte se na nás obrátit. Víme, že PPC i SEO jdou při budování firemní identity a zvyšování prodejů ruku v ruce. Vše s vámi prodiskutujeme a strategii nastavíme tak, aby vy jste se mohli soustředit jen na chod společnosti.