Proč na designu webu opravdu záleží a není radno jej podcenit
Publikováno: Led 26, 2022
Ať už provozujete internetový obchod, nebo máte vlastní web jen pro prezentaci svého kamenné podniku, může vám čistý a propracovaný design stránek pomoct získat nové zákazníky – a zastaralý je zase odlákat. Pojďte se s námi podívat podrobněji na to, proč na webovém designu opravdu záleží.
Staré dobré přísloví nám praví, že bychom neměli soudit knihu podle obalu. Jak ale jistě všichni víme, hezký design dnes hraje důležitou roli úplně všude – od přebalů hudebních desek přes vzhled plakátů až po balení potravin. A u webových stránek je jeho význam ještě větší. Obsah a výpovědní hodnota by měla být vždy prioritou, ale jistě i vy určitě raději získáváte informace z moderně upravených webů než z těch zastaralých a špatně stylizovaných. Důvodů, proč se vyplatí do designu svých stránek investovat, je však hned několik.
První dojem
Při první návštěvě nového webu je celkový vzhled tím úplně prvním, čeho si všimnete – ještě předtím, než si cokoliv přečtete. Podle Googlu uživatelům stačí pouze 50 milisekund na to, aby si o vaší stránce vytvořili první dojem na základě jejího designu. Pokud se jim web nebude líbit, je velká šance, že zas odejdou. Téměř 39 % webdesignérů se domnívá, že zastaralý vzhled je hlavní příčinou, proč lidé z webů odcházejí. Je tedy velmi důležité, aby všechny designové prvky, které návštěvník ihned po příchodu na vaši stránku uvidí (záhlaví, logo, barevné schéma atd.) měly logickou strukturu a působily moderně i originálně.
Jednodušší používání
Kromě toho, že by měl design vaší stránky působit designově a originálně, musí být také funkční. Když návštěvník narazí na váš web z jakéhokoliv důvodu, musí být co nejrychleji schopen dohledat všechny informace, které potřebuje.
Tip: Podle studie hledá 86 % uživatelů při návštěvě stránky informaci o produktech či službách, 65 % kontaktní informace a 52 % informace o dané společnosti.
Dejte si tedy záležet i na rozvržení prvků na stránce. Vrchní menu s odkazy na nejdůležitější podstránky (kontakty, nabídka služeb, o nás, atd.) je základ. Na hlavní stránce (tzv. landing page) byste měli mít ty úplně nejpodstatnější informace. Když se uživatel nebude schopen během chvilky intuitivně proklikat k informacím, které potřebuje, pravděpodobně odejde a už se nikdy nevrátí.
Lepší pozice ve vyhledávání (SEO)
O tom jak vylepšit svou pozici na Googlu jsme již dříve psali – design při tomto procesu také hraje svou roli. Algoritmy Google se řídí více jak 200 faktory, které ovlivňují pořadí výsledků vyhledávání. Kvalitní design je přitom jeden z těch parametrů, které vám může poskytnout slušný náskok.
Design dokáže zvýšit (nebo i snížit) vaši úroveň SEO ze dvou hlavních důvodů. Zaprvé je třeba si uvědomit, že design stránky velmi úzce souvisí s rychlostí načítání webu. A právě ta je velmi klíčovým SEO faktorem. Při vytváření vzhledu stránky je proto nutné myslet i na to, aby byly použité prvky a obrázky dobře optimalizované. Nejen že vás pomalé načítání může stát umístění ve výsledcích vyhledávání, ale zároveň může odradit i návštěvníky, kteří na stránku přijdou. Ti totiž neradi čekají, a když se jim web nenačte během 3 sekund, dost možná odejdou.
Úroveň krásy webu se úplně konkrétně měřit nedá. Jak jsme však zmínili výše, čím hezčí design, tím spíše u vás návštěvníci zůstanou. A bounce rate (míra opouštění stránky) už změřit lze. Ten dokonce hraje v SEO velmi důležitou roli. Z výše uvedených informací si tedy můžeme poskládat jednoduchou rovnici – čím hezčí design webu, tím déle u vás návštěvníci zůstanou a tím výše vás budou zobrazovat vyhledávače ve svých výsledcích. To vám zase přivede další nové zákazníky.
Přístup odkudkoliv
Když už jsme se dotkli té funkčnosti…Čím dál tím více se omýlí pojem „responzivní design“. To je schopnost webového rozhraní přizpůsobit se různě velkým zařízením, zejména mobilům. I responzivita webu má významnou SEO roli a dnes se bez ní budete už jen těžko snažit ve vyhledávačích prorazit. Zejména je ale důležité, že k vám díky responzivnímu designu mohou návštěvníci zavítat odkudkoliv.
V době, kdy se více jak 54 % veškerého internetového provozu odehrává na mobilních zařízení, je význam responzivního opravdu obrovský. Když se váš web nebude schopný přizpůsobit menšímu rozlišení, bude na mobilních telefonech vypadat hůř, a tím se tedy zvyšuje i šance, že vaše stránky zákazníci opustí.
Větší důvěra
Profesionálně vytvořené stránky jsou (většinou) známkou celkově větší profesionality. A lidé raději nakupují právě u těch prodejců, kterým mohou věřit. Tomu napomáhá i vzhledová ucelenost – tedy to, aby lidé, jakmile přijdou na vaši stránku, ihned věděli, u koho se nachází. Velké značky většinou poznáme jen podle barev, sloganů, maskota nebo celkového stylu. Snažte se, aby si podle takovýchto maličkostí pamatovali zákazníci i vaši značku. Webová stránka je skvělým místem, kde to můžete realizovat.
Více zisků
Když spojíme vše zmíněné dohromady, vyjde nám, že hezký design jednoduše přináší víc návštěv, a tím pádem i větší zisky. Tvorbu webu tedy rozhodně není radno podcenit. Jenže v dnešní době, kdy si primitivní (byť často ne úplně funkční) web dokáže postavit každý, je těžké vytvořit něco jedinečného a zaujmout. A i přesto, že udělat si vlastní stránky nebylo nikdy jednoduší, může být pro laika stále velmi náročné postavit opravdu funkční, rychle se načítající a unikátní web.
Pokud přesně něco takového chcete, ale nevíte si rady, můžete si oddychnout. Když tento úkol přenecháte kreativní agentuře, všech starostí se zbavíte. My už za sebou máme spoustu projektů a do každého z nich jsme vložili kousek našeho srdce. Tvoření webů nás prostě baví a s radostí pomůžeme i vám. Navrhneme jedinečné řešení, zajistíme, aby vše fungovalo jak hodinky, dáme si záležet na SEO, připravíme pro vás unikátní obsah a ještě se u toho dokážeme postarat o veškerý marketing. Kontaktujte nás a získejte pro svůj projekt skvělý web i náskok před konkurencí co nejdříve.