Proč návštěvníci vaše stránky brzy opouští
Publikováno: Úno 23, 2022
Zdá se vám, že na váš web chodí příliš mnoho internetových cestovatelů – lidí, kteří stránku navštíví, ale záhy ji i opustí? To může značit, že je s vaším webem (z technického nebo designového hlediska) něco špatně. Pojďte se s námi podívat na nejčastější příčiny vysokého bounce ratu i na způsoby, jak na stránce zákazníky udržet co nejdéle.
Procento lidí, kteří vaši stránku navštíví, ale hned zase odejdou, nazýváme bounce rate. Svůj bounce rate můžete snadno dohledat v některém z běžných analytických nástrojů (př. Google Analytics), případně vám ho prozradí správce vašeho webu. Pokud je jeho hodnota třeba 50 %, znamená to, že každý druhý člověk, který vaše stránky navštíví, je během několika sekund bez jakékoliv interakce zase opustí. A vysoký bounce rate většinou značí nějakou chybu.
Dobrý vs. Špatný bounce rate
Zjistili jste, že váš web občas lidé opouštějí, aniž by zde provedli jakoukoliv akci? Můžete se klidně trochu uklidnit – to se totiž děje úplně všem. Jen jde o to v jaké míře. Průměrný bounce rate u většiny stránek je totiž zhruba mezi 41-55 %. Hodnotu pod 40 % už můžete považovat za dobrou a pokud se dostanete třeba i pod 30 %, jde o velmi slušný výsledek. Pokud váš web ale opouští hned po vstupu více jak 70, nebo třeba i 80 % návštěvníků, nejspíš bude někde chybka.
Info: Výše zmíněné hodnoty jsou velmi zobecněné. Je důležité si uvědomit, že pro různé obory se mohou optimální míry bounce ratu lišit. Například zatímco u webů zaměřených na jídlo či pití je průměrný bounce rate vyšší než 65 %, u stránek se zaměřením na nemovitosti je to pouze 44,5 %. Záleží i na typu webu. Například e-shopy mají obecně mnohem nižší bounce rate než blogy či různá fóra.
Jak snížit bounce rate?
Obecně se dá říct, že čím lepší stránka, tím nižší (pravděpodobně) bounce rate. Někdy se ale může stát, že i sebekrásnější weby s texty od profesionálních copywriterů mohou s vysokou mírou okamžitého opuštění zápasit. Jaké jsou tedy nejčastější důvody a nejlepší způsoby, jak bounce rate snížit?
Vylepšení a „zintuitivnění“ hlavní stránky
Uživatelé si na váš web, a potažmo celou značku, tvoří názor během několika sekund. Proto je nesmírně důležité, aby lidé na první stránce, kterou navštíví, ihned viděli ty nejpodstatnější informace. Jděte tedy rovnou k věci, žádné zbytečné „okecávání“, a obzvlášť záležet si dejte na vrchní části hlavní stránky, která se před očima vašich návštěvníků zobrazí úplně na začátku.
Zde by měly být v pár slovech, či větách popsány filozofie vaší společnosti a to, co u vás zákazníci mohou najít. Nezapomeňte použít i dobře viditelné CTA (Call-To-Action) tlačítko, které zákazníka zavede na jinou podstránku s podrobnějším popisem vašich služeb, nebo rovnou k objednávkovému formuláři.
Zrychlení načítání webu
Je jen málo věcí, které dokáží člověka frustrovat více než donekonečna se otáčející kolečko načítání. To je možná důvod, proč 47 % uživatelů nerado čeká déle jak 2 sekundy, než se web načte. A každá sekunda načítání navíc může znamenat až 11% pokles v návštěvnosti. Rychlost načítání svých stránek si můžete zdarma změřit na webech jako Pingdom či GTmetrix. Alespoň částečně zrychlit svou webovou stránku přitom nebývá nic náročného. Nejprve je potřeba se na svůj web podívat trochu kriticky. Zkuste si postupně u každého prvku říct, zda má nějakou reálnou roli (designovou, informační, funkční apod.), nebo jde jen o zbytečnou výplň. Často se totiž děje, že kutilové, kteří si web staví svépomoci, rádi používají všechny widgety a prvky, které se jim líbí, aniž by měly jakoukoliv podstatu. Čím víc jich ale je, tím déle se web bude načítat. Zkuste tedy v tomto ohledu vsadit spíše na minimalismus a rozkouskujte celý web na menší části, ať se načítá vždy jen to, co chce návštěvník na dané stránce opravdu vidět.
Další častou chybou je používání velkých obrázků ve špatných formátech. Obrovské a příliš kvalitní obrázky jsou sice pěkné, ale načítají se velmi dlouho, tudíž se jim na webu zkuste vyhnout. Držte se raději obrázků běžné kvality a klasických formátů jako JPG či PNG, které se načítají rychleji, a tím zabraňují frustraci návštěvníků, nebo zkonvertuje obrázky do moderních formátů jako je WebP.
Lepší zacílení PPC reklamy
Představte si, že si někdo uprostřed města založí obchod s hračkami pro dospělé, ale u vchodu bude napsáno jen „Hračkárna“. Dost možná někdo přijde, ale většina návštěvníků se pravděpodobně ještě ve dveřích otočí a odejde. A přesně to se děje i při špatném zacílení reklamy na internetu.
Nejčastěji se tento problém děje u PPC reklam (třeba na Googlu), kde je potřeba zákazníka zaujmout pomocí jedné či dvou vět. Pokud takový text píše někdo, kdo s tímto druhem reklamy příliš zkušeností nemá, může se snadno stát, že vloží vše do okouzlení návštěvníků (například frázemi jako Úžasný dárek k nákupu zdarma, Nejlepší produkt ve střední Evropě, atd.), až zapomene na popsání toho hlavního, co vlastně návštěvník na webu najde. To vede k tomu, že vás skrz reklamu navštíví lidé, kteří o váš produkt vůbec nemají zájem – to ale zjistí až po příchodu na web. Za každý takový proklik přitom sami platíte.
Při tvoření textů PPC reklam je tedy vždy potřeba ukázat nejen benefity svých produktů či služeb, ale snažit se je i co nejpřesněji popsat. Pokud jste například řemeslník z Liberce, nezapomeňte místo působení zmínit. Návštěvníci vašeho webu z Brna nebo Ostravy vám jsou totiž pravděpodobně k ničemu. Jestli třeba prodáváte trekingovou obuv, určitě se vyplatí použít celou fráziboty na hory nebo obuv do terénu, než jen boty. To by k vám mohla zbytečně zaputovat armáda skejťáků hledající stylové tenisky.
Kvalitní optimalizací svých PPC reklam tedy ušetříte peníze, protože nebudete platit za prokliky těch, kteří stejně nenakoupí, i čas, protože se reklamy budou od začátku zobrazovat jen opravdu potenciálním zákazníkům. Pokud vaše stávající online kampaň nefunguje podle vašich představ a nevíte si rady, nebojte se optat odborníků na on-line marketing. Rádi s vámi vše prodiskutujeme, navrhneme možná zlepšení a uvedeme je do praxe.
SEO analýza a zapojení relativních klíčových slov
S lepším zacílením PPC reklam úzce souvisí celé SEO – optimalizace webu tak, aby byl co nejatraktivnější pro webové vyhledávače, a zobrazovaly ho tak ve svých výsledcích co nejvýše. To lze ovlivnit několika způsoby. Jedním z nejdůležitějších je ale používání správných klíčových slov.
Zkuste vymyslet několik slov nebo slovních spojení, která mohou vaši potenciální zákazníci vyhledávat. U e-shopu se sportovním vybavením to mohou být třeba činky, fotbalové míče, fotbalové balóny, vybavení na tenis, sportovní vybavení levně apod. Tyto fráze pak používejte napříč celým webem. Díky tomu vyhledávače jako např. Google vaše zaměření lépe pochopí a budou vám dohazovat opravdu relevantní zákazníky – zdarma. "Jen doplníme, že vámi vybraná klíčová slova nemusí být vždy relevantní a "ta nejlepší". Vždy je dobré nechat si zpracovat analýzu klíčových slov pomocí sofistikovaných analytických nástrojů, které používají marketingové agentury."
Tip: Používání klíčových slov nikdy nesmí být na úkor čitelnosti. Pokud například píšete článek o vybavení na fotbal, nemusíte zbytečně používat nijak nesouvisející slova nebo spojení jako třeba hokejky, podložky na cvičení nebo třeba pálka na stolní tenis jen proto, že je v jiné části webu nabízíte také.
Zkoušky a úpravy
Nakonec je však stejně nejmocnější metoda pokusů a omylů. V tomto článku jsme vám chtěli pomoct počet těch neúspěšných co nejvíce snížit. Žádný web nebyl dokonalý hned od začátku. Vždy po spuštění dochází ještě v testovací fázi k ladění a úpravám.
Nejen se snížením bounce ratu, ale i se zvýšením celkových návštěv nebo počtu úspěšných objednávek vám pak může pomoct zkušená reklamní agentura. Na zakázku jsme vytvořili již stovky úspěšných webů, v oboru se pohybujeme 19 let a rádi pomůžeme nalákat nové zákazníky i vám. Dokážeme vytvořit celý web nebo e-shop, připravit PPC reklamy či kompletní kampaň na sociálních sítích. Zajímá vás o marketingu cokoliv dalšího? Neváhejte navštívit náš blog, nebo nás rovnou kontaktujte.