5 chyb při tvorbě webu, které vás mohou připravit o návštěvníky
Publikováno: Čen 14, 2022
Tvorba webových stránek je komplexní úkol, na kterém často pracuje hned několik lidí. Pokud s ním nemáte zkušenosti, ale přesto se rozhodnete se do něj pustit svépomocí, je dost možné, že se dopustíte nějaké chybky, které si třeba ani nejste vědomi, ale přesto vás může stát spoustu návštěvníků a ve finále i peněz.
Pomalé načítání nebo nefunkční prvky patří mezi poměrně běžné problémy při tvorbě webu. O těch jejich stavitelé ale většinou moc dobře vědí, akorát třeba neví, jak je vyřešit. My se dnes podíváme na ty chyby, o kterých příležitostní tvůrci webů občas ani netuší, že to vlastně chyby jsou.
Příliš mnoho prvků na jednom místě
Velmi častou chybou svépomocných stavitelů je, že na stránku naházejí vše, co jim přijde pod ruku. Přeplácaný design ale návštěvníky spíše odradí, než upoutá. Tvorba webu se musí řídit logickým rozvržením (záhlaví, obsah, CTA, zápatí apod.), aby se na něm kdokoliv snadno vyznal.
Každý prvek by zároveň měl mít nějaký význam. Zkuste svůj web podrobně projet. U každého tlačítka, banneru nebo menu se zastavte a řekněte si, zda má opravdu nějaký smysl. Když zjistíte, že jen nelogicky vycpává místo, můžete jej bez starostí odstranit.
Příliš mnoho obsahu naplácaného na sebe má na návštěvníky negativní vliv. Proto mezi jednotlivými prvky a odstavci nezapomeňte nechávat i dostatečný volný prostor (whitespace), který dělá celkový webdesign stravitelnějším a přehlednějším.
Abyste předešli přeplácání, rozdělte si celý web doněkolika podstránek, z nichž každá bude obsahovat jen takové informace, které se k ní váží. Tím předejdete tomu, aby se uživatelé museli prokousávat obsahem, který je ve skutečnosti vůbec nezajímá. S tím se pojí i potřeba srozumitelného záhlaví, skrz které se uživatelé budou moct na ty nejdůležitější stránky prokliknout a zároveň zde najdou vyhledávací lištu.
Důležité informace jsou schované, nebo úplně chybí
Ať už tvoříte zájmový blog nebo funkční e-shop, návštěvník by měl být vždy schopen se během několika sekund dostat k jakýmkoliv důležitým informacím. Nikdy nezapomínejte na jasně viditelné tlačítko „Kontakt“, případně můžete nejdůležitější kontaktní informace vypsat rovnou do zápatí webu.
Návštěvník by měl zároveň hned po příchodu na váš web vědět, čím se zabýváte. Pokud jste například fotograf, vytvořte podstránky pro každou z vašich služeb (například „Focení oslav“,„Portréty“,„Úpravy fotografií“, apod.). Odkazy pak vložte rovnou do záhlaví, takže se kdokoliv ihned dostane k těm informacím, které potřebuje.
Špatně použité CTA
CTA (Call-to-Action) tlačítka jsou velmi silným nástrojem web designu. Nabádají totiž uživateli k nějaké konkrétní akci („Kontaktujte nás“, „Objednejte si knihu“, „Zvyšte prodeje“ atd.). Je potřeba se ale i u nich držet určitých pravidel. Poskytněte návštěvníkovi informace, které potřebuje k tomu, aby mohl jednat. Vaše webové stránky by měly mít jeden zastřešující účel, cíl a požadovanou akci (nebo libovolnou kombinaci všech tří). Ujistěte se, že návštěvníkům předáváte sdělení, která je přimějí k jednání.
Každé CTA by mělo mít originální text podle toho, co se po kliknutí na něj stane. Psaní „Zjistěte více“ na každé tlačítko není zrovna nejatraktivnější. Zkuste vymýšlet jasnější popisy typu „Zaregistrujte se do soutěže“, „Nalákejte nové zákazníky“ apod. Buďte vyzývaví, ale zároveň si udržte přátelský tón.
Tlačítka vyzývající k akci by měla být jasně viditelná, takže na nich používejte barvy, které jsou v kontrastu s pozadím, ale zároveň je neroztahujte přes celou šířku webu. Nesnažte se je vecpat úplně navrch stránky, ale nechte nejprve návštěvníka přečíst si nějaké informace.
Nedostatek SEO optimalizace
Pokud chcete přilákat organické návštěvy z Googlu nebo Seznamu, nebude vám stačit jen pěkný web. SEO je proces, při kterém svou stránku přizpůsobujete tak, aby se webovým vyhledávačům líbila. Ty se přitom řídí až 200 různými faktory – od kvality obsahu přes rychlost načítání až po téměř neviditelné meta popisy. Rozhodně je tedy potřeba myslet i na to.
Neřízení se daty
Tvorba webových stránek je běh na dlouhou trať. Když web vytvoříte a pak už se o něj nebudete starat, nejspíš k vám moc návštěvníků nepřijde. Úspěch na internetu spočívá ve sledování chování zákazníků a přizpůsobování se.
K tomu vám skvěle poslouží analytické nástroje typu Google Analytics. Ty vám dodají spoustu důležitých dat – od bounce ratu přes počet návštěv až po demografické údaje návštěvníků. Z těch lze vysledovat, kde máte mezery, a podle toho web upravit.
Pokud vaše webové stránky nefungují podle vašich představ, může být důvodů samozřejmě více. V případě jakýchkoliv potíží se nás nebojte zeptat. Rádi vám s čímkoliv poradíme, případně pro vás rovnou vytvoříme e-shop nebo web na míru, u kterého se rozhodně nebudete muset strachovat o nic.